zondag 6 maart 2011

Feestneus

"Het leven is goed in het Brabantse land..." Ik ben er geboren, in Noord Brabant en sinds het afgelopen weekend is er weer carnaval. Ik heb er niks mee, wellicht omdat mijn ouders me vertelden hoe er aan gerotzooid werd en hoe erg zij dat vonden (geoorloofd dronkenschap, massaal vreemdgaan en na het feesten net doen alsof er niks gebeurd is). Misschien heb ik gewoon niks meer met mijn geboorteplaats omdat ik al zolang hier in Leeuwarden woon. Ik weet het niet. Brabant, ik heb er restje familie wonen die ik nauwelijks ken en ik moet alleen maar denken aan roddelen en kletsen. Laat ik het luchtig houden.
Het leven is goed in het Brabantse land: ja misschien voor de varkens. Of juist helemaal niet. Ik ruik nog steeds de varkenshouderijen. Het is een zure, penetrante lucht, geur van verrotting.Varkens eten werkelijk alles ( heb ik daar niet eens een leuk verhaal over gelezen van Roald Dahl?) En dat verklaart alles?
Ik kom nooit los van geuren, kan gelijk associaties hebben in positieve en negatieve zin. Helaas.
Sinds afgelopen vrijdag went mijn neus(ik niet) aan een geur die voor mij onbeschrijfelijk en heftig is.
Het lichaam van mijn liefste papa houdt niks meer vast; alles wat er boven in komt, komt er gelijk van onderen weer uit. Chemische chemo shit. Wat moet mijn moeder op donderdagavond ook iets verschrikkelijks hebben moeten aangetroffen, voordat hij met de ambulance naar het ziekenhuis is gegaan.
En het gaat maar door en door... mensonterend, mensonwaardig. Ik kan alleen maar zijn, al weet ik dat dat voldoende is; hij zegt het me steeds.
Een wijze vrouw ging eens naar India voor een 21daags (innerlijk)proces. Ze werd in India ook geveld door diarree en met haar al haar slaapgenoten. Ze vertelde me dat als je er allemaal zo bij ligt je de geur niet eens meer waarneemt en je je eigen grenzen overstijgt. Ik hoop dat voor de zieken van de heftigste gedeelte van het MCL ook zo is. Daar vertrouw ik op, want ik vertrouw haar. Geen neus voor nodig.

1 opmerking:

  1. Heel erg veel sterkte lieverd, van Jos en mij. In gedachten blijven we bij jullie allemaal en sturen Reiki. We houden van jullie knuffels Lies en Jos xxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen