zaterdag 19 maart 2016

Voorjaarsmoeheid

Zodra de eerste voorjaarszon gaat schijnen, komen kriebels en moeten we, naar het schijnt, opruimen en schoonmaken. De kriebels komen vast door het oergevoel van het weer fris maken van je leefhol, waar je een winter lang in hebt gehamsterd.
Nou ben ik meer hamsteraar dan opruimer en alles behalve volgzaam. Maar toch. Ook ik start altijd enthousiast met het opengooien van de kamerdeur en het uitslaan van de droogmolen; want niets zo lekker als naar buitenlucht ruikende, zongedroogde was!
Toch sluipt het er gauw in om, gedreven als ik ben, op meerdere plekken tegelijk de boel overhoop te willen halen, met als hoofddoel: opruimen en weggooien. Dat laatste is een strijd omdat ik zo'n waarde hecht aan mijn spullen. Meestal verplaats ik eigenlijk meer dan dat ik werkelijk weggooi.
En dan nog de afleidingen: telefoon, boodschappen doen, met de honden uit én koffie drinken.
Bij mij schiet het gewoon nooit op. Nooit! Kleinschalig ben ik wel zeer gestructureerd. Open een kastje en je zult versteld staan van de logica: soort bij soort, kleur bij kleur.
Behoeft vast geen uitleg dat de strijd der uitersten(add-pdd) in mij al zeer vermoeiend is en daar hoeft het geen voorjaar voor te zijn.
Gelukkig leven we in Nederland en is de volgende dag de zon weer verdwenen en is het triest.
De zon mag weer schijnen ná 22 maart. De lente begint altijd met de sterfdag van mijn lieve vader.
Nog even terugkruipen in mijn nest en kostbare herinneringen koesteren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten