zondag 31 oktober 2010

Sophie's choice

Ik liep een tijd geleden in een kringloopwinkel wat te sneupen toen ik een vriendin, Am. zal ik maar zeggen, van me tegen kwam. We hadden elkaar lang niet gezien, de laatste keer was toen we samen naar een begrafenis gingen.
We raakten aan de praat en halverwege het gesprek groette ze een andere vriendin van haar. "Moet je kijken wat ze op haar rug draagt", zegt Am. tegen me. Ik zie een pracht van een chihuahua, keurig in een vierkant rugtasje zitten en we lopen naar beide "vrouwen" toe.
"Wat heb je een mooi hondje en hoe heet ze", vraag ik.
"Sophie".
Ik val stil en Am. ook. Sophie, hoe is het mogelijk. Sophie waar we samen afscheid van hadden genomen. We kijken elkaar aan en later in de auto vinden we het moment van stilte.
Ik had op de begrafenis uitgesproken dat ik  mijn vriendschap met Am. niet wilde laten verwateren en toch zat er zomaar een jaar tussen. Sophie deed me reminden. Gelukkig.
Sophie vergeet ik nooit. Lieve, mooie vrouw die in november alweer 4 jaar dood is.Verongelukt.

Sophie d'r  foto staat in het kastje in mijn kamer en naast haar staat een lijstje met een kaartje van een andere Sophie. "Rust zacht lief, klein meisje", staat onder haar naam. Het was het kindje van een andere vriendin Ptje, die niet heeft mogen zijn. De een is niet meer of minder dan de andere.
Er ligt geen keuze in Sophie.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen