woensdag 17 november 2010

Buitenbeentjes

Als je jarenlang een kinderopvang hebt gehad valt er nog met regelmaat reclame op de mat. Niet alleen voor de aanschaf van meubelen en dergelijke maar ook voor vakgerichte literatuur en cursussen.Vandaag ontving ik een cursusaanbod, voor medewerkers kinderopvang en peuterzalen en leerkrachten onderbouw.
Titel van de cursus: "Buitenbeentjes, jonge kinderen met opvallend gedrag". Een paar regels verder lees ik wat er onder dit gedrag wordt verstaan: impulsief, ongeremd, passief, niet sociaal, driftig, teruggetrokken of andere vormen van ongewenst of onhandig gedrag.
Dan staat er het volgende onder.
Kinderen kunnen door hun doen en laten buiten de boot vallen. Het valt niet  altijd mee dit gedrag te verklaren. (aanleg/ opvoeding?) en op de juiste manier er op te reageren.
Mijn lichaamswater begint weer warm te worden en gelukkig bereikt het geen kookpunt, maar ik erger me er toch aan.Waarom?
Ik heb verschillende belevingen bij de tekst en om van dit blog geen lang onuitnodigend drama te maken zal ik me beperken tot de vraag: waar ligt het punt van ZIJN in de genoemde woorden? Zijn in de zin van  moge zijn wie je bent. Lees maar eens rustig over hoe de woorden hier boven geplaatst staan en denk gerust met me mee.
Ik plaats het voor het gemak even in een andere volgorde.
Niet impulsief, ongeremd ,driftig, maar ook niet passief, teruggetrokken. Hoe gemiddeld moet je zijn dan,vraag ik me af. Alles op de  juiste plaats op het juiste  moment, zoals wij volwassenen dat willen?
Onhandig en ongewenst gedrag...wat versta je hier onder? En waar ligt de grens?
Een peuter is (sociaal)onhandig, toetst dagelijks door zijn aanwezige gedrag zijn grenzen en is allergisch voor het woord NEE en daardoor regelmatig driftig.
Dat heb ik geleerd tijdens mijn pedagogiek lessen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten