woensdag 25 juli 2012

Open einde

Twee aso types komen in een auto aan scheuren, parkeren het voor een boekwinkel en stappen naar binnen. Jiskefet. Eén van de mannen is steeds aan het woord en de ander staat wat dom te lachen. De onbeschofte wijze waarop de man de vrouw in de winkel benaderd ("ik zoek een boek voor m'n vriendin...met een open einde") is normaal gesproken te erg voor woorden, maar wetende dat het een sketch is, doet het je lachen. Maar er is één ding waarin de aso gelijk heeft. "Kijken...aan blijven kijken..dat is wel zo beleefd als iemand met je praat", daarin heeft hij gelijk.
Wie net als ik een opleiding heeft gehad waarin sociale vaardigheden en communicatie deel uit maken, zal beamen dat het een voordeel is in een gesprek te weten wat je beter wel of niet kan zeggen en wat je houding daarin is. En ja een open houding en actief luisteren (laten zien en horen dat je het gesprek goed volgt) dat vind ik belangrijk.
Pedagogen en psychologen worden zelden genoemd als baanbrekers, maar toch wil ik er één onder de aandacht brengen.
Mijn favoriet: Gordon (neeee, niet die, uitbannen ), maar Thomas Gordon.
Dé man van de gelijkwaardigheid, de ik-boodschap( iets vanuit jezelf benoemen, zodat de ander zich niet aangevallen voelt) en de term: actief luisteren.
Actief luisteren, dat is dus: aankijken, open lichaamshouding hebben en bevestigen dat je de ander hoort door te knikken en eventueel het gesprek samen te vatten enz.
Actief luisteren verdwijnt als je alleen nog maar communiceert via je mobiel en internet. En er ontstaan vaak misverstanden door. Wat je niet weet dat vul je met je eigen aannames, foute boel.
Waar IK me zorgen om maak, om het bij mezelf te houden,  einde aan gezonde openheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten