vrijdag 15 maart 2013

Hotter than my daughter

" Je hoeft ziet zo stoer te doen" zegt ze als ik de auto met de kont naar achteren het vak in rijdt.
Dochter dropt met regelmaat een druppel in mijn enigszins volle emmer en  ja; die liep over natuurlijk.
Met de kracht van een windhoos reageer ik, met woorden die lingo niet waardig zijn en met dezelfde heftigheid  en de blik van onschuld schreeuwt ze terug. "Ik doe niks verkeerd" Nee, niks verkeerd, ik heb er gewoon een enorm hekel aan als kinderen in de rol van ouder kruipen. Ik zie het vaker, zoons en dochters die even vertellen hoe hun moeder iets moet doen, of hoe ze het zou moeten doen.
Puberdochters worden heuse kledingadviseuses en make up deskundig.
Hoewel, ze zit nog in een experimenteerfase, want als ze  s ochtend naar beneden komt met de kleur van een indiaan op het hoofd of met wenkbrauwen die een volume hebben van een Cirque du soleil artiest...
Ik sta bij de bakker, wil af  rekenen en op de midden paal tussen de vitrines ontdek ik mezelf op een daarop geplaatste spiegel. Ik zie dat mijn tuniek wat om hoog is gekropen tijdens het autorijden en denk: "mijn God ik lijk wel op één uit Hotter than my daughter. Zou ik er misschien onbewust ook jonger uit willen zien dan ik ben? Waar is de grens tussen het kan nog en het kan niet meer? Ik voel me nog net zo  als 10/ 15 jaar geleden, als zegt mijn lichaam wel eens wat anders, soms. Ik zie wel verschil als ik naar een foto op facebook kijk van zo'n 17 jaar terug tijdens de staptijd, er komt een reunie aan. Ben ook benieuwd hoe het de andere stappers is vergaan.
"Waarom kijken mannen altijd zo naar jou?" vraagt ze.
"Jongens van jouw leeftijd kijken toch ook wel naar jou?" antwoord ik rustig "Ja dat wel....maar...
Over de uitdrukking der verbazing maar te zwijgen.
Ik absorbeer de opmerking.

1 opmerking: