dinsdag 26 maart 2013

Aapjes kijken

"Waarom moet ik, omdat ik autistisch ben, een sociale vaardigheidscursus doen, terwijl er in mijn klas kinderen zijn die schreeuwen, vloeken en van alles uitvreten dat gewoon strafloos mogen doen?"
Zoonlief was zich op z'n elfde al bewust,  van groepsprocessen en het door "ons"  maatschappelijk bedacht systeem van wat moet wel of niet kunnen en wat wel of niet normaal is. Alles wordt bepaald door de "groep" waar 80 % van de bevolking tot zo graag bij wil horen. Omdat we dan minder opvallen, niet verstoten worden of omdat we ons dan veiliger voelen?
Waarom laten we bepalen wat "in" is, kopen we massaal dezelfde spullen,  kijken we naar dezelfde programma's(het liefst gevuld met ellende van een ander), waarom gedogen we bepaald gedrag wel(zonder bier ben je geen man en zonder optimel kan een vrouw haar huishouding niet aan)en waarom leggen we de nadruk altijd op de buitenbeentjes, de 20 % dat die zich toch écht moet aanpassen? Omdat we denken dat we alleen niks zijn, dat we verstoten worden en ons alleen niet staande kunnen houden?
Groepsgedrag is een proces die, ondanks het hebben van de illusie dat dat niet zo is, niets meer is dan het roedelgedrag bij de dieren. Dat is wel gebleken. Hoe moet je anders het soms a-sociale gedrag verklaren wat er ontstaat als mensen opgaan in een menigte?
Zou het niet mooi zijn dat we leren begrijpen hoe het sociale systeem werkt bij mensen ten opzichte van dieren? We denken dat we beter zijn, meer zijn, hoger zijn in de rangorde, maar we handelen net als dieren, sommigen zelfs als beesten. Het boek van Desmond Morris: "de naakte aap" is een uitstekend boek om inzicht te krijgen in ons groepsgedrag. De pikorde, de leiders en de volgers en het vechten om de "begeerlijke" te zijn of te mogen bezitten. En het boek :" Waarom mannen liegen en vrouwen altijd schoenen kopen", van Barbara Pease is ook zo'n boek die ons weer terugbrengt naar de oorsprong van ons handelen. We zijn zo primitief als het maar kan.
Pesten wordt aangepakt dat is mooi. Tijdens het maken van dit blog stuit ik op een leermethode waarbij de Naakte aap van Desmond Morris inderdaad wordt ingezet. Geweldig, vooral voor kinderen, vind ik, want als je pesten aan wil pakken,dan moet je toch ook inzicht hebben in waar de oorzaak kan liggen.En als je het over apen hebt, dan kun je het altijd nog buiten jezelf houden....
Pesten doen we ook als volwassenen. Je moet soms als leeuwin je eigen roedel beschermen, zo is me gebleken, want het gedrag om de rol van de sterkste, onder de vrouwen, is ook niet iets om over naar huis te schrijven.
Bones' zinvol geweld
Ik ben geen haar beter als Gucci, de kleinste chihuahua hier, die het hardste brult om haar plek te krijgen en te houden. Terwijl ik hier zit te tikken kijk ik naar Bones die zich suf oefent om de één na de andere "prooi"" te verslinden. En denk ik aan Pucca is die boven onder mijn dekbed op bed ligt. We zijn één.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen