woensdag 31 juli 2013

Overdaad

We discussieren steeds over het feit dat we zo "labelen", als we het hebben over ad(h)d, autisme enz . Mijn mening is dat we dat ook blijven doen als we we  termen als "hoogsensitief"gebruiken.
Ik zie het als jam in verschillende potjes: aardbeien, kersen, frambozen (ad(h)d  .....) en bosvruchten (hoogsensitief).
Het is maar iets een plaats geven, categoriseren, met als het doel het te kunnen plaatsen, het te benoemen.
Benoemen is goed want dat betekent dat het er mag zijn. En het mág er ZIJN!
Misschien daar eens mee beginnen:
dat alles wat is er goed is en we moeten leren hoe we ermee omgaan!

Een grote categorie mensen heeft moeite met de overdaad( aan geluid en beeld) dat ons wordt opgedrongen. Waarom?
Het hersenfilter moet al die prikkels ordenen en plaatsen/verwerken.
Bij mensen met een probleem in dit gebied is dat niet zo verwonderlijk.
Iemand met gehoorproblemen kan niet goed horen, iemand met een probleem in het hersenfiltergebied kan niet goed filteren. Punt.
Als je weet dat bij kinderen dit gedeelte in de hersenen pas rond de 8e/9e levens jaar is volgroeid. Is het dan gek dat kinderen druk worden van alles wat ze zien, horen en wat al niet meer?

Waarom moet ik terwijl ik afreken bij de kassa van de Hema, ook daar nog een bewegend beeld met reclame zien, ik koop er toch immers al wat?

Waarom bewegen reclameborden tijdens een voetbal wedstrijd?

Waarom staat er op een parkeerplek in een winkelcentra een reuzegroot beeldscherm als ik toch al ben gearriveerd om daar wat te kopen?

Beeld en geluid word me opgedrongen, ik moet dagelijks steeds momenten van schakelen inlassen, gewoon omdat ik dat moeilijk trek, mijn oren piepen soms gewoon van al dat input en van bewegend beeld word ik afwezig.

Arme, arme kinderen, we blijven maar discussieren, maar we zien niet wat we doen.
Want we willen meer meer meer meer.

Ik niet. Ik wil minder, minder voor de kinderen. Gewoon terug naar de oorsprong en vrij zijn in het kiezen. Vrij zijn van al die overdaad.
Vrij zijn. Vrij ZIJN.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen